Blijven(d) leren: ontrafeld en samengebracht.
Wanneer leidt leren tot een duurzaam resultaat en wanneer niet? Hoe verhouden jouw rol als leidinggevende en je eigen leerproces zich tot die van je medewerkers, teams en de organisatie als geheel? In een interactieve presentatie ontdekken, ontrafelen en verbinden we de systemische elementen van leren en ontwikkelen. Het door Dick ontwikkelde MPH-TCI model biedt een tool om leer- en ontwikkelprocessen in de eigen praktijk te analyseren en maakt zichtbaar waar en hoe je jezelf of het ontwikkelproces bij kunt sturen.
Rust in je Ratelbrein met ACT
Ons brein maakt soms overuren. Malen over alles wat je achteraf anders had kunnen doen, of piekeren over dat wat komen gaat. Ons brein is een fabriek die zo’n 50.000 gedachten per dag produceert! We zijn in staat om de inhoud van gedachten te veranderen en negatieve gedachten als ‘Dit gaat me nooit lukken’ om te denken naar gedachten als ‘Ik kan het!’ Dat kost veel energie. Zeker als je weet dat 80 procent van onze gedachten negatief is. Iedere keer dat zo’n negatieve gedachte opkomt en bezit van je neemt, zijn je hersenen aan het werk om de positieve daar tegenover te stellen. Dat is hard werken! Waarom moeilijke doen als het makkelijk kan? Met de techniek van Defuseren kun je onplezierige gedachten zien zoals ze werkelijk zijn -alleen maar woorden- en de strijd ertegen staken. In deze workshop maak je kennis met een aantal verrassende werkvormen uit Acceptance and Commitment Therapy (ACT). ACT is wetenschappelijk bewezen effectief en gaat over mentale flexibiliteit, loskomen van gedachten en gevoelens, uit je gewoontepatronen stappen en koersvast handelen in lijn met je waarden en verlangens.
Een filmgesprek
Als we naar een film kijken, bewegen we ons in een droom. Film kan ons diep raken -doet ons iets, vult ons misschien met verbazing of afschuw. Film is daarom een ingang tot onze ideeën, dromen en wensen. Ik neem jullie mee in een filmgesprek en ik vraag jullie vooral om jullie nieuwsgierigheid en verwondering mee te nemen.
Organisatietrauma
Waar moet je op letten en wat is nodig in organisaties om de kans te verkleinen dat medewerkers in traumatische patronen terugvallen? Trauma is één van de grootste gezondheidsproblemen van deze tijd, niet alleen vanwege zijn uitwerking op slachtoffers van ongelukken en misdrijven, maar vooral ook vanwege de vaak minder zichtbare tol die huiselijk geweld, seksueel misbruik, mishandeling, verwaarlozing en verslaving eisen, ook voor organisaties.
Trauma is een psychische verwonding naar aanleiding van een of meerdere impactvolle gebeurtenissen die tot traumatische reacties kan leiden. Traumareacties zijn in eerste instantie een zeer gezonde reactie van een mens. Het is op dat moment de beste reactie om de gebeurtenis te overleven. Emotionele arousal, vluchten, vechten, verstijven en fragmenteren zijn levensreddende reacties. Het zijn defensie- of verdedigingsmechanismen tegen ‘het kwaad’ van de omgeving, die jou helpen om je af te sluiten van je pijn. Als dit echter niet geadresseerd wordt, vermindert je zelf-regulerend/-organiserend vermogen en kunnen ongezonde patronen ontstaan, emotioneel, fysiek en/of cognitief. Het individu, de groep en/of de organisatie raakt gevangen in bepaalde patronen en verliest vrijheid.
Kunnen we trauma herkennen bij individuen in organisaties? Zijn sommige mensen meer vatbaar dan anderen? Wat zijn de effecten van trauma op teams en organisaties? En wat kunnen we eraan doen? Waar moet je op letten en wat is nodig in organisaties om de kans te verkleinen dat medewerkers in traumatische patronen terugvallen zodat de kans op goed functionerende individuen, teams en organisaties groter wordt? Dit zijn de vragen waar ik op zal ingaan.
Goed* Falen
Veel mensen proberen falen te vermijden. Logisch. Succes is veel leuker tenslotte. Falen leidt ook vaak tot acute stress en stress leidt tot slechtere waarneming. Waardoor je nog meer faalt. Is er een uitweg in? Zijn we te redden? Of zal dat ook jammerlijk mislukken? Misschien kun je iets anders denken over ‘falen’ als je het koppelt aan ‘leren’. Of aan ‘risico nemen’. Beide zijn niet mogelijk zonder een dikke kans op falen. Als je falen voorkomt, voorkom je misschien ook dat je leert. En met risicomijdend gedrag loop je serieuze kans op een saaier leven.
Natuurlijk zijn we rationeel allemaal in staat om het zo te zien. Maar ik weet uit ruim 15 jaar theater improvisatieles geven, dat vrijwel niemand het zo voelt. De normen van ‘goed’ en ‘fout’ zitten er behoorlijk hard ingebakken. In deze workshop doen we tenminste 5 oefeningen waarin je makkelijk kan falen. Zodat je het in een veilige omgeving eens goed kan oefenen. Wie weet ben je er wel goed in!?
*) goed: volgens de algemeen aanvaarde maatschappelijk norm
Leren veranderen
Op het raakvlak van organisatieontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling beweegt Randstadgroep Nederland zich naar minder individueel ontwikkelen en meer collectief ontwikkelen. We hebben ons performance management systeem rigoureus afgeschaft en hebben Great Conversations ‘ingevoerd’. HRD ontwikkelt zich van order taker naar business enabler. Continu schaken we op twee borden: het oude vertrouwde loslaten en het nieuwe en onbekende uitproberen. Graag deel ik enkele ervaringen over hoe deze veranderingen geleidelijk meer gestalte krijgen. Expliciet zet ik de schijnwerper op de plek die mentoring hierbinnen vervult. Daarnaast ga ik graag samen in gesprek over hoe we om kunnen gaan met de hindernissen die we allemaal tijdens het realiseren van veranderingen tegenkomen.
Eric de Lange, schilderijen
Nathalie over Eric: “Wat mij vooral aanspreekt in het werk van mijn goede vriend Eric de Lange is zijn creatieve zoektocht, alsof hij zich bij elk doek afvraagt welke nieuwe inzichten en uitzichten het hem gaat brengen. Dat lijkt erg op hoe het er in mijn werk aan toe gaat… En aangezien mensen nou eenmaal van elkaar verschillen, ben ik ervan overtuigd dat de selectie die Eric presenteert niet alleen mijn smaak vertegenwoordigt en de veelzijdigheid van de maker toont, maar dat er minstens ook éen bij zit die elk van jullie zal raken.”
Remco Koffijberg, klokken
Nathalie over Remco: “Klokkijken is ‘normaal’, dat doe je gewoon, toch? Maar deze klokken zijn bijzonder – je moet er wel wat voor doen om te zien hoe laat het is! Een beetje zoals het er in mijn werk aan toe gaat: wat gewoon was voor jou, verander je, maar het wordt toch weer ‘gewoon jij’. Mijn goede vriend en collega Remco is niet alleen een onderwijskundig ontwerper, maar maakt ook verrassende en creatieve variaties op alledaagse voorwerpen.”
Parkeren:
Parkeren bij Camping Rosenboom, Benedeneind 283A te 3405 CK Benschop. Let op bij langs de weg lopen: verkeer kan erg hard rijden!
OV:
Streekbus 106 stopt vanuit Gouda of Nieuwegein/IJsselstein voor de deur.
Streekbus 195 (Rotterdam-Utrecht) en buurtbus 504 stoppen op bushalte van Iperen in Benschop, vandaar is het ongeveer 10 minuten lopen. (NB loop aan de rustige en veiliger Noordzijde van het Benedeneind, dan kun je bij het 3e witte bruggetje direct voor het pand oversteken).